Wereldwijde vloot

De totale vloot van ALD is in 2019 met 7% gestegen

ALD begon het jaar met een nieuwe huisstijl, maar er is geen reden om de oude strategie van het bedrijf weg te gooien, zoals blijkt uit de sterke resultaten voor 2019 die zojuist zijn gepubliceerd. Het totale wagenpark groeide met 7%, waarbij sommige segmenten, zoals elektrische voertuigen en private lease, een nog sterkere groei lieten zien. Elektrische auto leasen prive is beter.

 

Evertrain evolutie

In totaal beheerde ALD aan het einde van het jaar 1,76 miljoen voertuigen wereldwijd, waaronder meer dan 150.000 elektrische en hybride voertuigen – een groei van 7% ten opzichte van het voorgaande jaar.

 

 

“In lijn met onze doelstelling om duurzame groei te bevorderen, lopen we voorop in de energietransitie”, zegt Mike Masterson (foto), CEO van ALD, die eind maart zal worden opgevolgd door Tim Albertsen. “Het opnieuw in evenwicht brengen van de aandrijflijnmix van onze vloot is in 2019 opnieuw versneld.”

 

Sinds 2017 moedigt ALD klanten aan om waar mogelijk over te stappen op dieselvoertuigen. Dit beleid werpt zijn vruchten af: het aandeel van diesel in de leveringen van personenauto’s bedroeg eind 2019 43%, ruim onder het niveau van 72% eind 2016.

 

Tegenwoordig vertegenwoordigen groene aandrijflijnen 13% van ALD’s leveringen van personenauto’s en zelfs 2% meer in Europa. In 2020 zal dit aandeel naar verwachting 20% ​​bedragen. Private lease bmw 1 serie is duurder.

 

Marktprestatie

Alle geografische regio’s droegen bij aan de prestatie van ALD, met 6,0% groei in West-Europa, 9,6% in Noord-Europa, 5,7% in Centraal- en Oost-Europa en 4,4% in Zuid-Amerika, Afrika en Azië.

 

Vooral de verkoop via partnerships groeide sterk, met 12,1%, wat bijdroeg aan de algemene vlootgroei. Onlangs heeft ALD distributieovereenkomsten getekend met Amazon, Polestar en Tesla. Een woordvoerder van ALD zei dat de meer dan 160 overeenkomsten van zijn bedrijf een belangrijke onderscheidende factor blijven ten opzichte van de concurrentie.

 

Private lease

Aan het einde van het jaar overschreed de privéleasevloot van ALD voor het eerst de grens van 150.000, waarmee de doelstelling werd overtroffen. Dit klantensegment groeide met 36% en vertegenwoordigde 8,6% van het totale wagenpark. Meer dan de helft van deze groei kwam tot stand via partnerschappen.

 

Financiële resultaten

In 2019 steeg het brutobedrijfsresultaat van ALD tot € 1.371. miljoen, een stijging van 2,1% in vergelijking met 2018. De bijdrage van het autoverkoopresultaat bedroeg € 75 miljoen, een daling van € 102,5 in het voorgaande jaar, maar nog steeds in lijn met de verwachtingen.

 

De marges voor leasecontracten en diensten stegen met 4,5% en de gemiddelde verkoopmarge voor het jaar op gebruikte voertuigen bedroeg € 254 per eenheid, tegenover € 362 in 2018.

 

De voortdurende beheersing van de operationele kosten leidde tot een verbetering van de kosten / opbrengsten (exclusief autoverkoopresultaat) tot 49% in 2019, waarmee de aan het begin van het jaar gestelde doelstelling werd bereikt.

 

Vooruitzichten op 2020

In 2020 werd ALD Tesla’s voorkeursleverancier voor operationele leasing in Europa. Het bedrijf kondigde ook een samenwerking aan met Polestar, het zustermerk van Volvo voor elektrische sportwagens.

 

Op de Franse thuismarkt kondigde ALD de lancering aan van ALD Demain, gericht op de combinatie van ALD France en Parcours om zijn leidende positie op de Franse markt te consolideren.

 

Eind 2020 wil ALD een totale vlootgroei van 5 tot 7% ​​bereiken en een kosten / inkomsten (exclusief autoverkoopresultaat) -ratio met minimaal 0,5 procentpunt verbeteren.